Agile Marketing

Agile Marketing workshop voor marketingcommunicatie teams

  • Wil je weten of er een markt is voor jouw geweldige oplossing, dienst of product?
  • Wil je weten welke doelgroep jouw diensten of producten zou waarderen?
  • En wil je dan ook snel en effectief deze klanten bereiken?

Dan is Agile Marketing echt iets voor jou! Met Agile Marketing benader je jouw vakgebied op een wendbare manier die je onder andere in staat stelt om:

  • snel in te spelen op veranderende wensen en behoeften van je klanten
  • eenvoudig in te spelen op technische (on)mogelijkheden
  • effectief in te spelen op concurrentie
  • pro-actief in te spelen op veranderende wet- en regelgeving
  • resources zo in te zetten dat ze het meeste en beste effect hebben

Wat is Agile Marketing precies?

First things first: Agile is een term die je vast al eens hebt gehoord. Het staat voor een manier van denken en werken waarbij je snel in kunt spelen op veranderingen en snel bij kunt sturen. Met Agile Marketing staat de klant en diens behoefte altijd voorop. Het is een manier van werken waarbij je continue tot doel hebt om waarde toe te voegen aan je klant of stakeholder. In het kort bedenk je een propositie of idee, je test het uit, je verzamelt input van (pilot)klanten en je stuurt bij op basis van die input. En dat proces doorloop je continue.

Traditionele marketing versus Agile Marketing

Met een traditionele aanpak begin je een marketingcampagne meestal met een plan, werk je concepten uit, kies je kanalen en middelen en alloceer je budget om je doelen (hopelijk) te bereiken. Meestal zitten er maanden aan voorbereiding in. Het risico dat de campagne niet het gewenste effect heeft, is groot. In Agile Marketing hanteer je ook wel een fasering, maar alleen de eerste fase is concreet uitgewerkt wat boodschap en kanaal betreft. De eerste feedback die je ontvangt van klanten, gebruik je om de rest van de campagne bij te sturen en fijn te slijpen. Ronde na ronde kies je voor een aangepaste aanpak, verzamel je input en stuur je bij. Zo verklein je het risico dat de campagne niet de juiste snaar bij je doelgroep raakt en zet je je budget effectiever en gerichter in op de kanalen en boodschappen die wel tractie geven.

Jouw rol als marketingcommunicatie professional

Misschien heb je al wel eens gewerkt met Scrum of Kanban, of je werkt bij een bedrijf dat daarmee werkt. Maar zelfs als je niet in een Agile omgeving opereert, kun je de principes van Agile Marketing toepassen voor je eigen werk!

In deze Agile Marketing Workshop krijg je praktische handvatten aangereikt die je helpen om de volgende vragen te beantwoorden:

  • Hoe bepaal je het grotere communicatie- of campagnedoel?
  • Hoe bepaal je een goede probleem-oplossing-doelgroep match?
  • Hoe experimenteer je om input van klanten te verzamelen?
  • Hoe krijg je feedback van je klanten of stakeholders?
  • Hoe stuur je bij en blijf je wendbaar?

Interesse in de Agile Marketing workshop?

Wil je ook met jouw team jullie skills vergroten en de principes en werkvormen van Agile Marketing onder de knie krijgen? Zodat jullie sneller, effectiever en wendbaarder de juiste klanten met de juiste boodschap kunnen bereiken? Neem dan contact met mij op!

Over Esther Konz

In 2002 startte Esther na haar studie Communicatie als PR communicatieadviseur bij het toonaangevende Hill & Knowlton. Na een aantal jaar ervaring aan bureauzijde en klantzijde, ging zij in 2007 verder als interim professional. De rode draad in alle opdrachten bijna 20 jaar later: een mix van pionieren, resultaat moeten boeken in de vorm van meer omzet, meer leads of harde deadlines behalen, een flinke redactionele component en vrijwel altijd in de (financieel) zakelijke dienstverlening (B2B). Recent rondde Esther een opleiding tot Teamcoach af, met een focus op Lean Innovation en Agile Marketing. Meer over Esther Konz >